måndag 12 maj 2008

Röd idag - gul och blå imorgon

Igår skrev jag ju ett litet inlägg där jag förklarade min absoluta lycka. Vad gjorde jag sedan, tror du?

Vad gör familjen Bra en söndag när solen skiner och allt är färdigplanterat?

Går på Liseberg, naturligtvis!

När vi var på Liseberg någon gång förra veckan blev ju Anton dissad av en kaninjävel, som du kanske minns. Igår stod det TVÅ kanintanter vid huset och lajjade med barnen. Ett barn var i Antons ålder och hölls av en antingen fruktansvärt underårig fader, alternativt en tio år äldre broder. Barnet gillade INTE kaninen. Men kaninen interagerade med det gråtande barnet. Klanton tittade storögt in i Kaninträdgården så jag tog honom på armen och så.... FICK HAN TALA MED KANINEN!

Kanin #1 vinkade till Anton. Anton log från öra till öra. Då pep kaninen honom i magen, vilket sonen tyckte var superkul. Kaninen lekte tittut med min son. Min son uppskattade det. Men så blev kaninen distraherad av en clown som förmodligen var rastavlösare. Vi vände oss därför till kanin #2 som även hon ansåg att Anton var lek-material och bus-bus-busade med min överlyckliga son. Så ANTINGEN var kaninkärringen förra gången PMSig ELLER så har någon tagit henne i örat och hotat med löneavdrag.

Jag var ju på Liseberg i fredags och handlade växter. Nu var det söndag kväll och alla ville gå hem. Alltså sålde de ut växter utav bara helvete. Men jag torskade inte, inte jag inte! Nope. Inte jag. Istället köpte jag lite blommor till fullpris till balkongen, och inte några fancy-schmancy saker. Nä, nä. Inte jag inte. Vanliga vita margerither och... gud, vad heter de... Små röda bollar på en pinne... En sådan här...
Fast med blixt blev de mer ceriserosa än röda... Och utan blixt blev de grå.. Du fattar principen. Vet du vad de heter?

Jag kunde dock inte hålla mig helt. Det råkade slinka med en Physalis för 25 spänn. Jag hade ju tänkt att jag skulle köpa physalisfrön tidigt i våras och dra upp, men så kom jag på det vanvettiga i det . Vad skall jag med 150 physalisplantor till? Men nu ville tanten bli av med sina physalisar. Jag hjälpte henne bara. På onsdag skall jag se till att få hem en kruka så att jag kan sätta min lilla physalis på balkongen och vårda den ömt.

I morse hade jag bråttom, ordentligt, jag har så vansinnigt mycket att göra på jobbet (nej, jag är inte kokett-stressad - jag är bissi multum). Men - INGA KLÄDER!

Vid kvart över sju drog jag därför igång en 40-tvätt, inte för att jag skulle vänta ut den men för att jag skulle slippa vara i samma situation i morgon. Men hur lösa det akuta problemet? Snabbscreening av garderoben gav mig inte så många val - det blev en klänning. En röd klänning.

Med känslan av att vara en överårig påskkärring styrde jag kosan ut i skogen. Väl där fick jag väl en hundrafemti kommentarer om att jag hade klänning. Jag kände mig som en transvestit hela dagen, världsIpromise. Inte en sådan där glamourtransa utan som en sådan där Outsidertransa, 45 år gammal, med skäggstubb och något överviktig med extremstora fötter...
.
Dessutom, när jag hade varit på toa så lyckades jag få klänningshelvetet fasthängt i trosorna på ryggen. Jag märkte fadäsen trettio centimeter utanför toadörren, och ingen såg, men jag kände ändå att det där med klänning, det är nog något jag måste vänja mig vid igen. Det fanns en tid då jag hade klänning och kjol ju.

För en tjugi minuter sedan kom jag på att jag köpte ett par byxor för någon månad sedan som jag aldrig använt, vansinnigt fina byxor. Dock för långa för en småbarnsmor som endast är tre äpplen hög. De har därför legat i garderoben sedan inköpet och väntat på att jag skall få tummen ur och ladda symaskinen. Det kan ju de vänta på. Du vet och jag vet att det aldrig kommer att hända. Jag har därför tagit beslutet att ta på mig mina nya, blå byxor i 70-talsstuk i morgon och använda klackade sandaler.

Efter jobbet for jag till den exklusiva delen av Kållered köpcentrum. Jag började med en raid på Jysk och köpte en dynlåda och ett par trädgårdsvantar. Därefter rusade jag in på Rusta för att köpa täckväv. Min lott, min lott... Allt för min lott.

Väl hemma möttes jag av en son som var fortsatt vansinnigt gullig, charmig och tillmötesgående. Jag ställde mig och var en sådan där effektiv karriärkvinna som balanserar yrkesliv och hemmaliv och egna intressen och lagade mat åt min avkomma.

Mammas Köttbullar
Mixa en tomat tillsammans med en halv lök och fyra oliver. Häll i lite extra olivolja. Kladda ner i tvåhundra gram nötfärs, häll i paprikapulver och svartpeppar. Rulla, rulla, rulla, en helvetes massa köttbullar med ca 1 cm i diameter. Koka, koka, koka. Frys in. Nu kanske du hävdar att detta är frikadeller - men där har du fel. Frikadeller är för mesar. Min son är ingen mes, hence, det är köttbullar.

Mammas kycklinggryta
Choppa upp en kycklingfilé och koka i köttbullspadet tillsammans med en halv hackad lök, en hackad tomat, en massa majs, en massa ärtor och en massa morot. Häv i lite svartpeppar och paprikapulver, ett par matskedar tomatpuré och Oatly. Koka, koka, koka. Koka ris. Frys in i vad du kan hitta i skåpet att frysa in i.

Så, när matlagningen var avklarad återstod endast att vårda min relation. Men dessvärre fick jag inte ihop livspusslet, för CSI började och Hans ville läsa en skateboardtidning.
.
Vettifan vad jag har gjort för att förtjäna detta.

Inga kommentarer: