tisdag 21 oktober 2008

Ryggtant

Jaaaaaa, vad skall man säga?
.
Vill du ha en update? Jag hade minsann ingen aning om att DU skulle göra en Julia Andrews och hoppa upp i alperna, så kom inte och anklaga MIG för att hålla dig in da dark, inte!
.
Nu har jag nästan glömt bort alla roliga Schweizvitsar som jag kom på, men det kan ju vara drogerna... Både som gjorde att jag tyckte att de var roliga, och att jag har glömt bort dem.
.
Nåväl - var skall jag börja...
.
Jag har hittat en FANTASTISK hane till Pester! YEEEEEEY - säger jag. Inte.
.
Warum denn? Därför att katten vägrar löpa och hankatten har börjat kissa inne och hans kulors dagar är räknade. Så det verkar inte bli några ungar i alla fall.
.
Vilket är ett scheisse multum, då jag ju är rädd att Pesters dagar är räknade.
.
Varför vågar jag droga? Tror jag att jag är tuff? Är det en regression? Vill jag vara som Linda Rosing och andra balla brudar med billiga naglar?
.
Nä. Jag har inte ens plockat ögonbrynen på typ tusen år. Naglarna bryts hela tiden och med tanke på mitt estrellaintag de senaste veckorna, i kombo med Quattro från Papa Joes så är jag mer en aspirant för Tjockholmen än någon flashig dokusåpa.
.
Enligt socialstyrelsens rekommendationer, som jag ju naturligtvis lusläst då jag vägrar vara ett offer för en sjukskrivningsglad doktor eller framstå som simulant, så är det helt ok att ha en arbetsnedsättning i tre veckor på grund av diskbråck.
.
Så här skriver de bland annat. Jag tar bort lite oväsentlig skit. Och jag kommenterar kursivt:
Rekommendationer gällande bedömning av arbetsförmåga:
Vid fysiskt lätta arbeten (med få lyft, böjningar och vridningar) Här räknar jag in mig och mitt leverbröd kan arbetsförmågan vara nedsatt i upp till 3 veckor. och jag blev minsann bara sjukskriven i två och en halv. HA! I AM NOT a simulant!!!

Symtom, prognos och behandling
Diskbråck är den vanligaste orsaken till ischiassmärta. Som gamla människor får. Tjoho. Och så jag då... Patienten får smärtor i ryggen samt smärtutstrålning i ett ben no shit? Värkar var en barnlek! och symtom som känselbortfall, onormala känselförnimmelser hej då höger ben och fot... och ibland muskelsvaghet Skillnad mot vanliga fall? Nä. Jag är en sparris. I sanning en sparris. Det är den kliniska bilden och hur besvären påverkar funktionen som är viktigast vid bestämning av lumbago-ischias, inte de radiologiska fynden. Behandlingen går främst ut på att anpassa den fysiska belastningen. I övrigt behandlas lumbago-ischias medicinskt droger, droger, droger! Tjoho. Fast inte. Mina läppar domnar..., sjukgymnastiskt skall beställas så fort jag kan börja röra mig igen! Hur många pansjopoäng är det på det? och i vissa fall kirurgiskt.

Förväntad konsekvens för funktionstillstånd
Patientens förmåga att lyfta, böja sig och vrida kroppen kan vara begränsad till följd av smärta, stelhet och neurologiska bortfall. Mycket svåra smärtor kan påverka sömnen och den kognitiva funktionen (exempelvis koncentrationsförmågan). Här har du min nya vardag. På riktigt. Jag vet inte om det är smärtan som gör mig till en lallande idiot eller om det är las drogas... Men tänka, det KAN jag inte!

Bedömd tid för återvunnen funktion och normal läkning
Oberoende av vilken behandling som används läker de flesta besvären ut inom 3 veckor. En mindre grupp patienter kan ha nedsatt funktion betydligt längre. Ett fåtal utvecklar kroniska besvär. Och jag är INTE en av dem. HEEEEEEEEELL NO!

Åtgärder vid sjukfall som inte avslutats inom ramen för rekommendation
Långvariga ryggbesvär är ofta förknippade med psykosociala faktorer du fattar varför jag måste till jobbet? Snart? Jag är en RYGGTANT annars. En gulblendrökande tjockis med för många katter som har en son som heter Kevin och en dotter som heter Melissa och som väntar min tredje tjej som jag bestämt skall heta Liza-Marie och Kevins pappas nya flickvän är släkt med Liza-Maries pappa... och arbetsrelaterade problem. Det är därför viktigt att gå igenom patientens arbetsplatsförhållanden och psykosociala situation.
.
Vid förnyad/fortsatt kontakt
Patienter med kronisk lumbago-ischias har ofta återkommande akuta besvär. ÅÅÅÅÅÅ DEN LJUSNANDE FRAMTID ÄR MIN! Dessa uppträder oftast utan något direkt samband med oförsiktiga rörelser eller andra tänkbara belastningar. Nä, så Antons tjurrusning mot den rullande Volvon hade INGENTING med det här att göra...
.
Sur? Jag? Nä. Inte ens närmelsevis. Idag mår jag ju så mycket bättre, jö. Jag kan ju till och med sitta. I tio minuter.
.
Och vet du vad? Jag har fått bilder från bröllopet. Det du.

Oh, happy day. (Nä. Jag är faktiskt inte alltid sarkastisk eller ironisk. Sådetså.)

1 kommentar:

Jenny sa...

din stackare! då är du hemma och vill luncha nån annan dag? fint kort!