lördag 25 oktober 2008

Halloween - prestationsångest ål over

På onsdag så är det Halloweenfest på dagis. Mellan 9.30 och 10.30. Nice. Barnen får "gärna" klä ut sig. De skall få äta popcorn och dricka något gott.

Vilket ju väcker frågor, oh, så många frågor, bland annat:
1. Skall jag klä ut barnet redan på morgonen?
2. Förväntas JAG deltaga i halloweenfesten?
3. Vad menas med "något gott"? Är det RIKTIG Bloody Mary? samt, mest centralt:
3. HUR VINNER MAN DET HÄR?

Jag och Heinziman började spåna. Det kommer ju ganska hastigt på, om man säger så. Vi diskuterade. Heinz tyckte att man skulle vattenkamma barnet, ge honom mittbena och måla honom vit i ansiktet och sätta på honom svarta kläder. Jag tyckte det var ganska mesigt, men kom på den briljanta idén att sätta på honom en gråblå kostym i 70-talssnitt och VIPS så var han Damien. Men vi enades båda om att det var för subtilt för de säkert helt obevandrade klasskamraterna.

Brandoffer! Tänkte jag. Alternativt en riktigt bra lik-makeup. Min gamla sjöhäxeidé torde funka även på ett barn - göra honom till ett blekt, grönt vattensjukt lik... Med trasiga kläder.

Eller göra honom till Freddie! Vi har ju faktiskt handsken, eller i alla fall en nästanhandske (tack, syrran). Visserligen är den av röd plysch och har fjädrar i fingerspetsarna och är menad som kattleksak, men ändå... Tänk om man kan liksom utveckla idén... Freddie leker med kattungar!

Trollkarl. Ingen sådan där mesig Harry Pottertyp utan en vrålelak sak...

Heinz kom på det mest briljanta. Fritzl. Kan något BLI bättre på ett dagis än att vara Fritzl? Även den idén föll på subtilitet.

Vi diskuterade hur vi skulle kunna få barnets make-up att stanna kvar ända fram till 9.30.

Så poängterade Heinz att det på dagis finns restriktioner på "Max lampa". De större barnen blir rädda när det kommer blod när Max slår sig.

Hela min världsbild rasade när jag insåg att utklädning för dagisbarn förmodligen inskränker sig till att de unga får klä ut sig till en pumpa eller en krokodil.

Fan också.

Jag vill inte få och köpa någon töntig piratdräkt på Featter BR eller vad det nu heter. Jag har ytterst begränsad tid att skrädda en godtagbar dräkt fram tills på onsdag. DESSUTOM består mitt tyglager blott av silverfärgad krossad sammet och roströd krossad sammet och svart satintyg. Vad gör man med det?

Man SKULLE kunna få ihop en kattenEllisdräkt. Men NÄ. Orkar inte. Göra ungen till en rymdrobot? Kan hända.

Men jag VILL att min son skall vara en blodig varelse helt igenom ansatt av ondska. Ingen töntig pumpa eller gullig hundvalp.

Inga kommentarer: