fredag 31 augusti 2007

Underbara fredag!

Idag börjar helgen, hurra, hurra! Räkor och vitt vin för att fira veckoslitets slut?

Igår gick jag för att köpa kaffe. Vädret var super och Anton låg i vagnen och babbelibabblade och kaffe och cocacola kunde inhandlas utan några problem alls. Tänkte att då går jag väl till bibblan också, lite förströelse sitter ju aldrig fel för en quinna som vanligtvis har husarrest.

Säg det nöje som inte finns på den medicinska avdelningen! Inte bara böcker om allt möjligt utom komjölksproteinallergi utan även grupparbetande studenter och sura griniga gubbar återfinnes bland hyllorna.

De grupparbetande studenterna gjorde ett, vad jag förmodar djuplodande arbete, om posttraumatiskt stress-syndrom. Infallsvinkeln i arbetet var "Varför är Migrationsverket så onda att de framkallar djup psykisk kris hos de som kommer till landet och har utsatts för traumatiska händelser och krig och botar inte en amnesti all form av problem". Det kanske var namnet på arbetet, vad vet jag. Med frenesi diskuterades invandringspolitiken, och jag hoppas att det inte var sistaårsstudenter på en medicinsk utbildning, för jag skulle vilja se att nästa person som sticker en nål i mina vener har någon form av medicinsk kunskap...

Sura gubben satt vid ett bord vid immunologihyllan, inte mer än två meter ifrån medicinarna som högljutt diskuterade ("Vaddå att det inte är krig i Kosovo, har de VARIT i Kosovo? Jag har en kompis som inte fick uppehållstillstånd och ni skulle bara HÖRA vad han har varit med om - serberna sköt alla i hela BYN. Är inte det krig?") och läste någonting. Anton vaknade från sin törnrosasömn och var superglad och började babbelibabbla. Inte skrika, eller ens vara högljudd. Babbelibabb, sade barnet.

"Agooooo" sade han. Sura farbrorn tittade surt på mig. Jag blev nervös, ty jag har lovat mig själv att aldrig någonsin låta mitt barn störa sin omgivning om jag kan undgå detta. Däremot noterade jag att de posttraumatiska ungdomarna med råge överskred min sons decibel.
"AHHHHAIIII" skrattskrek sonen och viftade sina små händer till mig. Svettdroppar i min panna, ilsken blick från sur gubbe.

Jag tog upp sonen i famnen och han blev tyst och satt och pillade mig håret.
"Mamma skall bara kolla lite allergigrejjer" viskade mamma, dvs jag, till sonen som aaahade på låg volym. Ilskna gubben tittade ilsket. Jag gick därifrån och styrde stegen mot matsektionen eftersom jag inte hade en aning om vad jag skulle göra för mat till familjen under kvällen. När jag stod och letade efter kokböcker på ett tema som inte äcklade mig hörde jag "Miljö? Det är nog inte bara var man bor och så som menas utan vilka som bor där också, och hur man blir behandlad som menas, eller" från studenterna.

"AblibliaAAAAAH" sade sonen och spräckte min trumhinna. Jag rafsade åt mig två böcker, en från vegetariskhyllan och en som enligt omslaget skulle innehålla spanskt käk och tog mig mot utlåningsdatorn. Väl där spydde min son mig i håret och kräket rann längs min svarta skinnjacka. En yngre man stod bredvid mig och såg ut att just i det ögonblicket beställa ett klipp av sädesledare.

Jag gick till Trädgårdsföreningen för att läsa lite i mina inspirationsböcker. Igår berättade jag i djupaste förtroende om mitt förakt mot veganer. I går eftermiddag satt jag i Trädgårdsföreningen och läste intresserat i en veganbok. Jag är inte inskränkt jag inte! Fyra minuter in i min läsning kände jag att venerna började koka. Mina "jag skall kolla om man kan göra juste vegankäk emedan min son är komjölkproteinallergiker och jag är just nu äcklad av kött"-känslor förbyttes mot ett "vad är det med folk".

"It is not only humans beings who would benefit for slaughterhouses would dissapear." No shit?

"Thus, while free-range hens do not have to endure the inhumane battery system, eating any kind of eggs still contributes to animal slaughter" Jepp. Och att INTE äta ägg från ens frigående hönor gör att... vänta lite... blir det inte en fasligt massa hönor ganska snabbt om man inte slaktar av de höns vars ägg man inte äter? Eller skall vi låta hönorna roama fritt så de kan föda sig själva? Eller skall vi mata hönorna (och kossorna) med de spannmålsprodukter som vi annars skulle stoppa i oss själva för att vi får ju inte döda dem...

"(Note, however, that nearly all of the breakfast cereals found at supermarkets which contain vitamin B12 also contain vitamin D derived from an animal source and ar not therefore vegan)" Ok. Jag har gjort en mental notering om detta illdåd mot de små djuren. K Special går nu bort. Helt.

"The Vegan Society does not admit those who consume honey as full members, and honey is not used in any f the recipes in this book..." Men Jesus Amelia! Det är HONUNG, for gods sake! HONUNG.

"Most vegans do not wear leather or use soaps or cosmetics which contains animal products or are tested on animals. Wool production can be cruel, and as for lanolin, the idea of putting sheep fat on one´s face is not appealing" Vänta lite... Vaddå "most"? Man ratar alltså honung men tycker att det är ok med skinnskor? Och är det inte riktigt, riktigt konstigt att förknippa ull och lanolin främst med hudkrämer och tvål? Sist jag kollade så var väl ullens användningsområden liiiiiiiiite bredare, eller? Och hur bra mår ett får vars ull INTE klipps? Har det fullkomligt gått veganerna förbi att de senaste 6000 årens agrala utveckling liksom har inriktat sig på att få mycket mjölk, många ägg och en himla massa ull? (Vad gäller bina så vet jag faktiskt inte hur mycket riktad avel som förekommit) Så vad tänker man GÖRA med dessa högproduktiva raser?

I förvissning om att mitt kvällsmål skulle innehålla en hög grad av kött gick jag hem och passerade Heden där "Asfaltsindianerna" under natten genomfört en "aktion". Denna intellektuella grupp kallar sig även Asfaltsdjungelns Indianer enligt GP. Detta kan tyda på att det finns olika fraktioner inom rörelsen. Inre splittringar, måhända? Eller är de bara för dumma för att komma ihåg vad de kallar sig? Olika stammar?

Asfaltsindianerna vill att det skall vara obekvämt att äga stadsjeep. Därför tömmer de luften ur bilarnas däck.

Man måste ju ge dem rätt på sätt och vis. Det är vansinnigt obekvämt att åka bil vars däck inte har någon luft. Men jag tror liksom att ägarna kommer att se till att åtgärda problemet. Då blir det lika bekvämt som innan, men de tycker att miljöaktivister är satans utsända på kuppen.

"Det handlar om civil olydnad som inte orsakar någon materiell skada" säger en aktivist i GP. Lite senare i artikeln sägs att i vissa fall har luften tömts ut genom ventilerna och i andra så har man skurit sönder däcken. Det tycks ha gått den lille aktivisten helt förbi att det i "materiell skada" även ingår sönderskurna däck. Vilken miljöpåverkan blir det inte av att tillverka ett helt nytt däck? För inte ens den säkert i Billdal uppvuxne 18-åringen kan väl på allvar tro att ägaren tar sitt förnuft till fånga och återvinner hela bilen (vars metall nu blir till ergonomiska bostäder för de frisläppta hönorna) och framledes bara använder sin begagnade cykel som färdmedel?

Det blir kött i kväll också. Synd att jag inte har en grill som jag kan tända med bensin eller en stadsjeep som jag kan köra till Bäckebol för att handla en enda liten biff med.

Sista grejjen från dagens tidning (som fö är laddad med kul grejjer...).
"Jag har ingen detaljkunskap om honom, inte mer än vad mina somaliska vänner berättat. Fast det finns väl inga som inte är krigsherrar i somalia, mer eller mindre..." säger Inga-Lill Börjesson angående en inbjuden talare som är borgmästare i Mogadishu. Deep shit, säger jag och du kan ANTINGEN tolka det som DJUUUUUP insikt, eller DJUUUUUUPT vatten eller DJUUUUUUPT skitsnack, det är upp till dig....

Dagens länktips:
http://arga-lappen.blogspot.com/

och för de som är fast i singelträsket men kämpar med fenor och simhud för att ta sig därifrån:
http://www.dontdatehimgirl.com/search/

1 kommentar:

Unknown sa...

Asfaltsindianerna är en sk. kortform av Asfaltsdjungelns Indianer. Kortformer används för att de formella namnen är för jobbiga att uttala/skriva.