onsdag 22 augusti 2007

Rejält uppläxad!

MoahahahahaHA!

I morse lyckades jag storartat! Klockan är bara halv tio, jag är duschad, sonen är badad, båda är påklädda, jag har FÅTT ÄTA FRUKOST och DRICKA KAFFE och LÄSA TIDNINGEN. Hur? undrar du nu.

Ganska lång och intrigat historia som har många bottnar och plan, men jag tar det i korthet.

Barnets far anser att sonen "brukar" sova två gånger under dagen, en gång vid elvasnåret och en gång på eftermiddagen. Kalla mig gärna en dålig mor, fler gör det (mer om detta senare), men jag har inte lagt märke till dessa rutiner. Vad jag HAR lagt märke till är snarare detta: Om sonen får sin kvällsmat klockan 11 sover han till 9 på morgonen. Das ist GUT!

Men, som sagt, barnets far är av annan åsikt. Så igårkväll lät jag barnets far diktera vad som skulle hända. Ok för att sonen var kinkig och grinig, men JAG tycker inte att det är en god idé att nappa honom vid åttatiden. Det bäddar liksom för att han skall vakna tidigt. Och det gjorde han, minsann, minsann! Klockan fem slog han upp sina bruna och knystade och krystade. Hans morgontrötthet i kombo med att jag ju fyllt på förråden till max gjorde att jag utan att lämna sängen kunde nära min son, i alla fall tillräckligt mycket för att han skulle somna om. När Heinz sedan lämnade sängens värme följde jag med honom upp. Sonen sov alltjämt, och först efter att jag fått göra mig i ordning väckte jag honom och badade honom. Av badet blev han trött och han sover nu igen. Påklädd. Mer om detta senare.

Min morgonstrategi väckte ont blod hos vissa, vars goda råd och uppläxningar jag gärna undanber mig. Det känns som att hon inte är den som skall ge MIG anvisningar om hur man sköter barn. Jag är liksom lite mer utvecklad än vad hon är. Men likväl har jag blivit utskälld av Emma, rejält, nu på morgonen. Ty trots att sonen sov så reagerade han lite grand då och då. Dels för att han nu låg i min säng, och dels för att han ju faktiskt brukar vakna vid den tid han nu snusade på. Barnet vände och vred på sig, han knystade till då och då, och ta mig tusan om han inte lyckades somna mitt i att han började skrika. Varje gång jag hörde att det knystades inifrån sovrummet lystrade jag, det gjorde jag FAKTISKT, men det var ingen fara på taket, ingen ko på isen, ingen fara alls. Emma däremot spärrade upp sina alltför små öron för att motsvara rasstandarden och sprang in i sovrummet. Sedan ut till mig och pep och skällde på mig. Ett tag försvann hon och när jag gick för att titta till pojkebarnet så låg hon med stirrande ögon bredvid honom och kurrade. Hon blev skitsur när jag lämnade rummet. Jag vet inte om jag skall ha dåligt samvete eller ej. Jag tycker inte att det ÄR barnmisshandel att låta sonen sova i en timme medans jag fixar mig i ordning, men om till och med KATTEN tycker att det är det, så.... Tiden får döma mig. Börjar Hassan knarka vet vi varför och vems fel det är.

Barnmisshandel... Gårdagens fjollstil håller i sig, och har nog faktiskt utvecklats. Av Erik och Fredrika fick jag ett jättefint set med en orange body och ett par röda frottébrax med oranga muddar. Bodyn ligger i tvätten och det gör även den t-shirt som hyfsat matchar ett par röda och oranga byxor. Det skall dessutom bli åska och regn idag så jag vill att min son skall ha på sig en långärmad tröja. Ingen body, emedan jag efter hans bad krängde på honom byxorna och inte orkade ta av dem för att sätta på honom en body. I garderoben fanns då endast ett tänkbart alternativ. En hallonröd tröja med taxar på. Ett utomordentligt val till ett par jeans eller chinos i vanliga fall. Men idag till ett par röda och oranga byxor.

Who am I kidding?
Hallonrött är endast en omskrivning för mörkrosa. Jag håller styvnackat fast vid att tröjan är en killtröja emedan den pryds av taxar. Taxar är de mest maskulina av alla hundar. Jag är osäker på om det ens FINNS taxtikar. En tax är en hård kille. Han springer ner i vilket gryt som helst och riskerar livet, för dels kan grävlingen spöa honom, dels kan ägaren missta honom för att vara en grävling när han skall upp igen. En tax, i detta fallet strävhårig, har päls som sticks. Ingen mjukis här inte! Sammantaget så tar taxens maskulinitet inte ut att kombon mörkrosa tröja + rödoranga byxor + mörk hårtofs = tjej.

Igår var jag en sväng på stada med Sa, tro det eller ej. Sonen hade på sig sin nyckelpige-t-shirt, som bekant. Det första Sa sade var att Natalie hade en likadan...

http://www.youtube.com/watch?v=LaORTMOy0Sk

Ja, jag vet att Linda är återfunnen. Och jag vet att lyteskomiken i ovanstående är ganska liten. MEN Batra och Glanz är så jäääääävla roliga!

I övrigt har jag massa åsikter om kriminella gäng igen. Men nu skall jag städa lite granna och så skall jag ringa till GP och så skall jag maila universitetet.

Tjingtjing

Inga kommentarer: