söndag 26 augusti 2007

Anna och avundsjukan (eller Tänk på vilodagen så att du helgar den)

Messing... Jag har inte orkat bli upprörd förrän igår när jag läste Metro. Då blev jag upprörd.

Anna "Jagkickarskitenurvilkendörrvaktjagkännerförförjagärsosseelit" Sjödin kommenterade då Messings familjereunion med frasen "snabbt rasslar miniräknarna och avundsjukans fula tryne visar sig"

Den lojale läsaren minns kanske när jag för två dagar sedan uttryckte mitt avund på LiZa. Jag är jätteavis på LiZa. Jag är inte ett skit avis på Messing. Jag är däremot jävligt upprörd när jag tänker efter. 49 papp i månaden fram tills att hon går i pension!!! Och hon är sosse!

I Sjödins rosenröda värld är en sosse och en kvinna alltid lite mer värd än andra, ty en sossekvinnaydligen rätt till avgångsvederlag, och alla som inte tycker det är borgare och antifeminister "Spottloskorna haglar från högerns bloggare. Hur kan en såssekvinna som inte ens är fyrtio ha rätt till efterskydd?" ) Den kära Anna har tydligen inte hjärnceller nog att förstå att folk kanske upprörs över att en POLITIKER som inte ens har fyllt fyrtio kan plocka ut 49 papp i månaden till den fyller 65... Är det särskilt BORGERLIGA åsikter?

Jag förmodar att logiken i lilla Annas skalle lyder som följer: Eftersom man i näringslivets topp får jättefallskärmar när man avgår frivilligt, och eftersom det företrädelsevis är män som har nått positioner som gör att man kan få dessa förmåner så är det inte mer än RÄTTVIST att även topp-politiker, och då särskilt inom arbetarpartierna, eller i alla fall forna SSU-ordföranden och uppåt, OCKSÅ skall få fallskärmar som gör att de inte behöver arbeta ifall de inte riktigt, riktigt känner för det. Och alla som inte håller med om det är avundsjuka. Eller borgerliga. För är det inte så, om man tänker efter, att den enda möjligheten för en sosse att få fallskärm är att arbeta hårt med att födas in i en sossesläkt och sedan slicka rätt rumpor flitigt för att nå en hög position? (och med vänster hand försöka att i alla fall ha läst igenom sossarnas partiprogram och så försöka blidka pensionärerna som alltid röstat rött och försöka få idealistiska ungdomar att skippa vänsterpartiet och Miljöpartiet genom att lova att bibehålla alla bidrag.) Alla angrepp är således borgerliga.

Men det är ju faktiskt inte bara SOSSAR som roffar, säger du. Näe, säger jag, det är det inte alls. Men i mina ögon sticker sosseadelns rofferi mer i ögonen än det gör när Chillo och Borelia fixar och trixar. Det ligger liksom i sakens natur att en överklasskärring inhyser en filippinska i sin källare och betalar henne svart och att en nyliberal skönhetsdrottning (jepp, där var jag ironisk) väljer att inte betala tv-licensen. När deras ursäkter dessutom var så LÖJLIGT roliga så får de snarare plus i kanten hos mig. Lite politikens Seinfelt-George. Men när de, som hävdar att de skall ta vara på den lille mannens rätt beter sig som någon slags upplysningsfurstar, då blir jag illamående. (Oj, plötsligt kom jag att tänka på min gamle vän Göran... Måste verkligen avhålla mig från att skriva en tiosidorsharang om mitt icke civiliserade hat mot denne "man"...) Jag är så GLAD att min idealistsossemorfar, som ju faktiskt var med när det behövdes fack och socialdemokrati och som arbetade för dessa irrläror, slipper se och höra vad som pågår. (Nej, jag är inte glad ett endaste dugg för att han är död. När jag tänker efter.)

Å andra sidan så bloggar jag. Och är höger. Då måste jag ju ge Anna rätt, ändå. Scheisse.

Igår delade jag och Heinz en flarra rött. Det susade till ordentligt i kåpan, kan jag meddela. Mina drinkingdays är definitivt over. Men det susade inte så mycket att jag inte uppfattade exakt hur dålig filmen jag såg på var. "Lost Souls" rekommenderas inte. Varningstecknena fanns där från början. Huvudrollen spelades av Winona Ryder. Men jag gillar ju skräckisar, och genren "djävulenkommertilljorden" brukar vara en mysig form. Denna var inte mysig. Den var bara trist. Ordentligt trist.

Saker jag saknar:
- Att få bli riktigt, riktigt snurrig. Två och ett halvt glas vino inom loppet av fyra timmar räknas liksom inte.
- Att få trycka i sig obegränsade mängder fetaost samtidigt som man intar typ en halv baginbox av lägre kvalisort. Nu blir det ingen feta alls. Jag måste kolla om getmjölksprotein är samma som komjölksprotein

Idag skall jag... ja, vad skall jag göra? Heinz är i Borås och åker rullbräda med sin kamrat och jag har liksom inte så mycket att göra. Duscha? Ja, det låter som en plan. Bara lilleman somnar...

Inga kommentarer: