tisdag 21 augusti 2007

Mae, mae marklig...

Igår skrev någon ett personligt påhopp på en av våra mest populära tvprofiler i kommentarerna. Åkej? Jag svarade på denna kommentar, i alla fall, svaret löd något som liknar; jag är mer ledsen för att fule Harald NÅGONSIN varit på tv.

Så jag ignorerar ingenting. Jag raderar heller inte någonting. Cybervärldens lilla censor gör det emellertid. Eller fördröjer. Eller något liknande.

Vidare skrev jag ytterligare ett litet inlägg om dagens utveckling. Jag var igår, när jag satt vid datorn en ytterst lycklig quinna, nöjd med min son och med min lott i livet. Vid det andra inläggets tillblivande hade denna förnöjsamhet bytts mot frustration emedan den glada sonen förvandlats till en klängig bromskloss - tjurigare unge får man leta efter. Detta, för honom, helt främmande stadium byttes dock raskt igen efter att vi tillslut promenixat bort till lotten där jag plockade en sjuhelvetes massa bönor, en squash, massa morötter, lök och en kasse med mangold. Mina tomater ruttnar på busken, allihop. Har ingen aning om varför. För lite ventilation i det egenbyggda växthuset?

För att komma till lotten passerar man en parkering. Eller om det är en parkering? Någon har nämligen kryssat över "P":et på Pskylten. Istället har någon eller några byggt ett tältläger och satt upp en husvagn. Det är samma husvagn som vanligtvis står vid Röda Sten, vid Eriksbergskranen och på parkeringen vid odlingsområdet. Samma husvagn som stod parkerad ovanför Röda Sten den där gången då jag och Heinz råkade komma alltför nära och en dam som förmodligen intog mer energi intravenöst än oralt vrålade att vi skulle "sticka iväg" för det var "privat mark". Igår, när jag gick förbi, gjorde en bilägare misstaget att tro att en överkorsad P-skylt inte betydde mer än att någon liten taggare klottrat "Jesus lever" på ett hur i Haga. Han körde således in på den forna parkeringen för att använda denna som just parkering.

Skulle han inte gjort. En ilsken man, som om han odlat något förmodligen odlat grödor gjorda för reptillverkning, påtalade ljudligt för den blivande parkisten att han ingalunda hade rätt att vistas på denna förut kommunala yta.

Brevid det fina tältet, gjord av vad jag förmodar stulen, presening stod en jättefin EU-moppe. Dröm om min förvåning, men den hade tappat registreringsskyltarna! Vilken otur! Jag fortsatte min promenad, över splittret av krossat gatljusglas och förbi perforerade vägskyltar. Någon har nämligen roat sig med att skjuta hagelgevär på dessa vägen fram till kolonilotterna.

På min promenad mötte jag en polisbil som hade kommit för att ta en eftermiddagsfika på odlingsområdet. De struntade i tältlägret/EU-moppen/hagelsvärmarna verkade det som.

Du vet ungefär vilken utläggning jag kommer att köra nu, för du har hört den förut, men jag blir så FÖRBANNAD!

Visst är det synd om dessa stackars utslagna stackare! Visst har samhället ett ansvar för att ingen skall behöva frysa, svälta, må dåligt eller vara ledsen i onödan. Men får alla jävla pundare bete sig precis hur som helst? Har inte jag lika stor rätt som de att vistas i en trygg omgivning? Nej, jag blev inte hotad alls igår. Det ligger dock nära till hands att känna viss oro när ilskna pundare verbalt attackerar stackare som inte fattar att parkeringsplatsen är upplåten till bostadsområde för pundare som måste bo relativt centralt, emedan det är svårt att stjäla kopparkabel på vischan. Vidare känner jag ett visst obehag över den ganska så starka misstanken om att de äger vapen. Och jag undrar - om jag står med min SAAB i tio minuter för länge på en parkering så får jag en lapp. Får pundarna någon lapp för att de permanentcampar på en kommunal p-plats där kommunen ingalunda kan få in en spänn i p-avgift? (okej, jag kan ärligt säga att jag inte har kollat om det är/var en avgiftsbelagd p-plats eller ej, det kanske är gratis att stå där...)

Jag köper aldrig Faktum av princip, det är barnsligt men sant. Jag köper inte Faktum för att den utgår ifrån att utanförskapet är en produkt av ett hårt och kallt samhälle som aktivt kickar på de som ligger. De enda skribenter i denna blaska är råkommunister med AFA-sympatier (Jo, så ÄR det faktiskt) och pundarna/expundarna som skriver retar upp mig. Jag säger det ofta, och jag säger det igen - VÄX UPP!

Okej för att vi skall vara solidariska. Det tycker jag faktiskt. Men varför skall det aldrig ställas krav på folk? Det är inget otroligt hårt krav att kräva att någon skall vara narkotikafri för att få bidrag. Domstolen har dock nyss slagit fast att det INTE är skäligt att kräva drogtest för att få socialbidrag. Jag tycker inte att det är oskäligt att kräva nykterhet för att få ett boende. Det är inte alls för hårda krav. Varför har JAG ett krav på mig att betala hyran och låta bli att föra ett jävla väsen? Varför har jag ettt krav på att inte skräpa ner i omgivningen och betala för att använda en parkeringsplats? Är jag MINDRE skyddsvärd än en pundare?

Linda är återfunnen, by da way. Men jag väljer ändå det här som dagens roligaste: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article593858.ab

Inga kommentarer: