torsdag 16 augusti 2007

En pyjamas försenar och försinkar mig!

Igår var CHAD, fru CHAD och deras små CHADar här på besök. Jag hade i alla fall nödtorftigt lyckats dölja disken med diskmaskinen, gått över köksbänken med en fuktig trasa och plockat upp alla (eller i alla fall nästan alla) kräkpapper från golvet.

Store Lill-CHAD hade lovats leka med katterna. Katterna var dock inte särskilt upplagda för bus. Vilket jag tror är första gången. De var inte AVOGT inställda, ty de höll sig i den lille marodörens närhet hela tiden, undantaget två korta sessioner uppe på ekskåpet för Ellis del, men deras vanliga hoppochskutt lös med sin frånvaro. Jag kände det som jag lurat det stackars gossebarnet... När jag säger "de" menar jag naturligtvis bara Ellis och Esther. Emma försvann spårlöst under större delen av besöket. När jag lade Hassan i vaggan kom hon fram ur gömmorna och lade sig under vaggan och stirrade stint på den som vågade träda in i rummet. Hon bär familjens trygghet på sina... axlar? skuldror?... var nu en katt bär ansvar och trygghet. Samtliga katter var på vansinnigt gott humör efter besöket, vilket tyder på att de tyckte att det var kul att bli jagade och tvångslekta med. Har de månde tappat konditionen?

Lille Lill-CHAD är fyra månader äldre än Hassan. Båda barn antar jag är normala och utvecklas normalt. Skillnaden mellan dem var dock i princip bara storleken, att Lille Lill-CHAD kunde sitta utan stöd, visade större intresse för Hassan än vad Hassan visade för Lille Lill-CHAD och att Lille Lill-CHAD hade större volym på sitt dräggel. Vilket gör det lättare för mig att förespå min tillvaro om fyra månader. Det låter vidrigt, men jag är lite besviken. Inte för att jag trodde att jag skulle kunna ha djupa filosofiska diskussioner över ett parti schack med lilleman, men kanske en högläsning i Laban rasslar och ett parti svartepetter?

Min son har på sig västa söta pyjamasen, en gåva från Jenny och Cecilia. Grejen är att sonen blir söt i sin lilla pyjamas att jag liksom inte vill byta till dagkläder, men det måste jag, för vi skall ut och åka...

Lille Lill-CHAD var i alla fall så söt att klockorna hade stannat om jag ägt några klockor. Store Lill-CHAD är ju naturligtvis OCKSÅ söt, men... Fan vad DEPPIGT det måste vara att vara storebror! (Jag minns när jag blev storasyster. Inget kul alls. Jag spöade skiten ur lillebrorsan enkom för att han var så sööööööt och alla gillade honom.)

För en månad sedan, ungefär, ringde en av otaliga telefonförsäljare hit och uppgav att jag kunde ringa billigare med ett annat abonnemang på samma operatör.
"Är det så" frågade jag.
"Ja, vi ringer runt till alla med ditt abonnemang och erbjuder dem att teckna detta nya, för det är samma sak, men billigare" sade försäljaren.
Vilket innebär att jag ju är korkad om jag inte byter, right?

"När ditt nya nummer kommer så ringer du till kundtjänst så ser de till att du får behålla ditt gamla nummer" sade försäljaren.
"Ja, för jag vill ju inte ha två abonnemang" sade jag.
"När ditt nya nummer kommer så ringer du till kundtjänst så ser de till att du får behålla ditt gamla nummer" sade försäljaren.
"Det blir väl ingen uppsägningstid på det gamla" frågade jag.
"Du har tecknat ett nytt abonnemang, men om du vill behålla ditt gamla nummer så ringer du till kundtjänst när du har fått hem det" sade försäljaren.
"Jag vill inte ha någon uppsägningstid" sade jag och tänkte att killen är uppenbarligen dum i huvudet.
"Nej, du har tecknat ett nytt abonnemang, men om du vill behålla ditt gamla nummer så ringer du till kundtjänst när du har fått hem det, men du får ingen uppsägningstid"
Sade försäljaren och samtalet avslutades.

Na, ja. Tiden har gått. Jag har fått hem det nya numret och bekräftelsen på abonnemanget men jag har liksom inte ringt. Igår fick jag en faktura på det nya numret på tvåhundra spänn, varav 100 var i teckningsavgift och förtinio i avgift, resten i avikostnader. Tänkte att jag nog får ringa nu.

"Men varför gjorde man ingen ändring av abonnemanget" frågade killen i kundtjänst.
"Ja, inte vet jag" svarade jag sanningsenligt. "Han sade att det var så här jag skulle göra, så då gör jag det"
"Men det är jättekonstigt" sade killen i kundtjänst.
"Det är möjligt" sade jag.
"Men varför ändrade han inte bara abonnemanget" frågade killen i kundtjänst.
"Tja... " sade jag, "Jag utgick ifrån att telefonförsäljaren visste hur han skulle sköta sitt jobb, så jag ifrågasatte honom inte, lika lite som jag ifrågasätter en kirurg vid en blindtarmsoperation" (Jag var mycket för blindtarmar igår)
"Du har en ångervecka" sade den trevliga killen i kundtjänst.
"Nääääääeeee" sade jag, "jag har liksom inte det, för jag har liksom.... segat med att ringa till er"
"Men det här är jättedumt" sade kundtjänstkillen.
"Jaha" sade jag, "Vem är jag att ifrågasätta?"

"Du, jag kopplar dig till kundsupport istället. Säg att du talat med kundtjänst, så säger du upp ditt gamla abonnemang, men de fixar så du får behålla ditt nummer"
"Sure" sade jag och började känna mig stressad, för CHAD med fru CHAD och alla småCHADar skulle snart dyka upp.

"Men det här är ju jättedumt" sade den trevlige killen på kundsupport.
"Jaaaaaa" sade jag, "Jag har fått det förklarat för mig. Men det visste ju inte jag"
"Nä. Men varför krängde de ett nytt abonnemang till dig"
"För att det var samma som det gamla men billigare?" frågade jag.
"Nänä" sade den trevlige killen på kundsupport. "Det abonnemanget du har har vi säljstopp på, men det är ett jäkligt bra abonnemang. Det du köpt är bara bra om du ringer mycket till andra inom operatören."
Så kollade han vem jag brukade ringa till och konstaterade att mitt gamla abonnemang är såååå mycket bättre.
"Det här är inte klokt" sade han. "Vem talade du med när du köpte ditt abonnemang"
"Inte vet jag" svarade jag. "Jag vet inte om ni har egna telefonförsäljare eller lejer ut tjänsten..."
"Vi lejer ut den" sade killen. "Men om du hittar bekräftelsen och vi får reda på vem som sålde abonnemanget till dig fixar vi det här så får du behålla ditt gamla abonnemang, naturligtvis och så får du ett kontantkort på köpet, helt utan förpliktelser, för att du skall få se att det finns någon form av service och ärlighet här på XXXX"

Och sedan så försökte han kränga på mig ett fast abonnemang också. Han uppmanade mig åter att leta upp bekräftelsen och ringa tillbaks.

Jag har letat och bekräftat för mig själv att bekräftelsen är borta. Det jag måste göra nu är att ringa till kundtjänst och förklara att jag vill säga upp mitt nya abonnemang och behålla det gamla. Får se om det låter sig göras.

Just nu hoovrar en helikopter ovanför mitt hus. Undrar varför. Är det Bolaget som satt in special forces för att få mig härifrån, eller är det Hyresnämnden som satt ut personal för att beskydda mig?

Inga kommentarer: